CASA OLANDEZĂ, Ann Patchet

image-1

Casa Olandeză este casa fără mamă, casa în care ,,era mereu frig”, ne avertizează Danny, naratorul-personaj. În ,,Casa Olandeză” nu se aud râsete și veselia nu zburdă, pentru că lipsește Mama. 

În extravaganta reședință din Elkins Park, Philadelphia, cresc Danny și Maeve, alături de tatăl lor, Cyril Conroy, mogul imobiliar care, la sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial, în urma unui pont primit pe patul unui spital de campanie, face o investiție genială. După ce se îmbogățește peste noapte, cumpără Casa Olandeză, unde își va duce familia. 

,,Visul american” al lui Cyril Conroy nu este însă și visul soției care se dedică faptelor caritabile, iar în cele din urmă, își ia zborul din cuib, plecând în India, fără să aibă mustrări de conștiință că își lasă copiii în grija tatălui. ,,Visul american” se destramă, este sortit eșecului, la fel cum se întâmplase și în cazul vechilor proprietari, familia VanHoebeek, olandezi cu ,,nume imposibil de pronunțat”. De aici denumirea de Casa Olandeză. Ceramică de Delft, tavane ca la Versailles, o construcție spectaculoasă, dar mereu rece. Sandy și Jocelyn sunt singurele care fac ca acest loc să poată primi titulatura de ,,acasă”. Maeve e copilul care se maturizează înainte de vreme, asumându-și rolul de Mamă. Ea compensează dispariția mamei și absențele îndelungate ale tatălui, fiind stâlpul de susținere al lui Danny. Își construiesc un univers al lor. Legătura lor e indestructibilă, de nezdruncinat. Maeve este cea care îi va oferi lui Danny sentimentul de apartenență. Ea este plasa lui de siguranță.
Casa Olandeză e o poveste despre dragostea fraternală. E o poveste despre sacrificiu, despre generozitate, despre altruism și despre magia unui loc care poate condamna, dar poate și vindeca. Maeve este copilul care suferă, pentru că Mama a plecat, iar această suferință va mocni toată viața în sufletul ei. Se va stinge când mama va reveni în viața lor. Romanul Casa Olandeză este un roman în absența mamei. O mamă risipitoare de data asta, dar despre ea nu există o pildă, căci cine s-ar fi gândit că  mamele pleacă din locul în care își culcă puii. Iată că Elna Conroy este mama care vrea să își caute mântuirea alături de săraci, în India. 

,,Bogatul nu a dat ospăţ pentru a sărbători întoarcerea celei care i-a fost cândva nevastă. Fiii lui, care atâta înduraseră şi strânseseră din dinți în toți ani aceia în lipsa ei, nu au atârnat ghirlande de flori pe la uși, nu au tăiat oi, nu au scos vinul din beci. Când a plecat ea de acasă, i-a ucis pe toţi, pe fiecare în felul lui, iar acum, după zeci de ani, nu o mai voiau înapoi. Au dat fuga să încuie poarta, tatăl și fiii, cu vântul bătându-le în spate. Îi pre venise un prieten. Știau că vine, așa că poarta trebuia încuiată.”

Dar Maeve nu vrea să încuie poarta, spre deosebire de Danny. Ea vrea să o întâmpine cu brațele deschise pe cea care i-a pus în cârcă greul pe care îl duce o mamă. Nu am putut să empatizez cu Elna, nu am simțit-o ca pe o Mamă nici măcar atunci când s-a întors și și-a găsit fiica pe un pat de spital, bolnavă de dorul Mamei încă din copilărie. Pentru o clipă, am fost atât de înverșunată, încât aș fi vrut să îi zic: ,,Tu ai ucis-o pe Maeve!”.
Cyril Conroy precum un câine care își linge rănile lăsate de o soție mereu în slujba sărmanilor, se căsătorește cu Andreea care, la rândul ei, are două fete, pe Norma și pe Bright. Odată ajunse în Casa Olandeză, edificiul construit de Maeve și Danny pare să se clatine, echilibrul fragil al fraților Conroy fiind ușor destabilizat de noile surori și de noua mamă, care, la moartea tatălui, nu se va sfii să le arate ieșirea. Maeve va renunța la propriile visuri, se va sacrifica de dragul fratelui mai mic, sacrificiu pe care numai iubirea îl legitimizează. 

Danny, ambițios și perseverent, calități moștenite de la tatăl său, va reactiva ,,Visul american”, iar May, fiica lui, îl va împlini cu succes. Totul se realizează cu un preț, suferința pierderii lui Maeve. Raitele pe la Casa Olandeză, pendularea între Philadelphia și New York, între trecut și prezent, îi ancorează mai bine în ei înșiși și în legătură lor indisolubilă.
,,Există momente în viață când faci un salt în timp și trecutul în care erai bine instalat se năruie în urma ta, iar viitorul pe care vrei să îl atingi cu piciorul nu e încă bine conturat, și astfel rămâi un timp suspendat în aer, nemaiştiind nimic şi pe nimeni, nemaiștiind nici măcar cine ești tu însuţi.”
Romanul scris de Ann Patchett are o textură fină și este profund emoționant. Casa Olandeză e un roman din care Mama lipsește. Casa Olandeză e un roman al fraților pe care viața îi învață că împreună sunt mai puternici. Casa Olandeză e un roman al formării. Maeve și Danny se cresc unul pe celălalt, învață din propriile greșeli, renunță la anumite lucruri de dragul celuilalt, reușesc să vâslească în pofida unui curent puternic pe care viața îl aduce pe marea lor. Casa Olandeză e un roman al durerii. Suferința depozitată prea mult timp în suflet ucide. Casa Olandeză e un roman al Iertării. Casa Olandeză e un roman despre un ,,acasă” greu de zidit, un ,,acasă” care condamnă, dar și vindecă. Casa Olandeză e un roman din care lipsește familia. Când Danny se căsătorește cu Celeste, m-aș fi așteptat să văd un cămin, dar am văzut o relație formală, întregită de apariția copiilor, May și Kevin, și cam atât. Maeve nu se va căsători, închinându-și viața în scopul devenirii lui Danny. Fluffy, cea care, cândva, s-a aflat în slujba familiei Conroy, va reveni în viețile lor, oferindu-le fragmente ale istoriei lor personale. Până și viața se simte responsabilă să le dea o explicație pentru copilăria adâncită în negura timpului, așa că le-o trimite pe Fluffy. În Celeste am văzut o soție nemulțumită de strădaniile soțului de a le oferi o viață mai bună, o soție pentru care etichetele sunt importante. Nu mi-a stârnit simpatia. În schimb, Sandy și Jocelyn mi-au câștigat respectul. 

Citiți un roman din care Mama a fugit, iar Tata e ocupat să aducă o Mamă nouă în casa impunătoare din Elkins Park! Un roman din care iubirea, generozitatea, altruismul, iertarea și sacrificiul nu au fugit, ci își etalează efectele curative. Casa Olandeză este o ficțiune care își merită cu prisosință titlul de roman finalist la Pulitzer Prize for Fiction 2020, fiind plasat în topul celor mai bune cărți din 2019.

Cartea poate fi comandată de aici: https://www.libris.ro/casa-olandeza-ann-patchett-HUM978-606-779-764-0–p21798050.html?gclid=Cj0KCQjwkIGKBhCxARIsAINMioKfezYFDJflFz2kGtPdK6lfFoQtvDJCd_5HGTnil6VPZyBaTNoP9-gaAmX1EALw_wcB

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Mădălina Crișan

Mădălina Crișan

Acesta este tărâmul meu virtual unde scriu cu entuziasm, cu dăruire, cu vulnerabilitate- pentru mine şi pentru tine.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.